Opruimen

Het is vrijdag, de eerste dooidag na een periode van strenge vorst. Ik staar uit over de uiterwaarden rondom mijn coachlocatie, in afwachting van de komst van mijn klant. Ik ben nieuwsgierig naar onze ontmoeting met de vraag in mijn hoofd ‘Wat kan ik vandaag weer van mijn klant leren?’

Het valt me steeds meer op dat wanneer ik m’n klanten coach, er altijd een thema op tafel komt waar ik zelf iets te doen heb. Op zich is dat niet een nieuwe ontdekking voor me. Ik ben het me ineens scherp bewust. In deze sessie wordt duidelijk voor deze man dat,  wil hij verder komen, hij eerst het een en ander op te ruimen heeft in zijn leven. We maken afspraken over wat hij de komende weken allemaal gaat opruimen. Z’n bureau, z’n kledingkast, z’n overtollige kilo’s, ‘unfinished business’ met een paar mensen, de ruis in de z’n verstandhouding met z’n baas. Tevreden met dit ‘huiswerk’ vertrekt hij weer. Hij heeft er zin in.

Nieuw, nieuw, nieuw
Ik ben gek op nieuwe dingen. Inspirerende films en boeken, nieuwe Apps voor m’n iPhone, bijzondere workshops, leuke events en netwerkbijeenkomsten, co-creatiesessies, leuke gadgets en software, nieuwe vakantiebestemmingen en ga zo maar door. Ik vind het geweldig om mezelf te voeden met nieuwe inspiratie en verhalen. Er liggen echter een paar flinke valkuilen op de loer: dat ik heel veel verzamel en niet wegdoe, dat ik mooie nieuwe plannen bedenk maar ze niet afmaak, dat ik tijd investeer op plekken waar niet mijn klanten zitten. Zo verzamel ik een hoop ’troep’ om me heen die me steeds meer het zicht vertroebelt op waar ik werkelijk heen wil. En ook al zou ik helder hebben waar ik heen wil, dan nog moet ik me eerst van een hoop balast ontdoen om in beweging te komen. Je raadt het al…..wat voor mijn coachklant belangrijk is, is het voor mij ook: Opruimen!

Ruimte maken
Ik heb net bedacht dat ik ondernemers, trainers en coaches over langere periode ga begeleiden om te groeien in hun onderneming. Het programma heet ‘Je Beste Jaar Ooit’. Dat ga ik nu bouwen. Toch merk ik dat ik hier en daar de bouwgrond klaar moet maken en nog wat heb op te ruimen. Voor m’n werk wil ik geen tijd meer steken in zaken die niet met mijn doel te maken hebben. Dat scheelt al een boel ruis. Ik besluit bijvoorbeeld te stoppen als Durftevragen-begleider, wat ik een paar jaar met plezier heb gedaan. Ik stop met netwerkbijeenkomsten te bezoeken, waar niet mijn klanten rondlopen. Ik stop met alsmaar nieuwe boeken kopen en ga ongebruikte weg doen. M’n bureau is aan een schoonmaakbeurt toe. Ik loop nog één keer per week hard in plaats van 3. Dat ga ik weer opbouwen. Ik wil graag een paar kilo kwijt. En ook heb ik – geïnspireerd door mijn dochter van 16 – besloten te vasten vanaf morgen. Dan begint officieel de vastenperiode. Zij doet dat ook om een vriendin te steunen. Dus minder eten, geen alcohol en chocola. Ik wil ruimte maken voor wat er komen gaat. Ook al ben ik niet religieus, ik ga dit doen om wat vasten in essentie betekent: ruimte maken! Dat vind ik een hele mooie gedachte. Letterlijk ruimte maken voor het laten ontstaan van mijn eigen plan ‘Je Beste Jaar Ooit’.

Leren van mijn klant
Alleen dit besluit voelt al goed. Nu ga ik lekker aan de slag. Ben benieuwd wat mijn klant over een paar weken allemaal opgeruimd heeft en ik dan opnieuw van hem kan leren. Wat zou jij willen opruimen om ruimte te laten ontstaan voor wat je werkelijk wilt neerzetten? Ik ben er nieuwsgierig naar. Laat het me weten. En daar hoef je wat mij betreft niet 40 dagen mee te wachten.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *