Heldenpraat

Twaalf studenten CMD (Communication & Multimedia Design) van de Hogeschool Arnhem Nijmegen hebben hun intrek genomen in lokaal D101. Deze locatie is 9 weken lang het hoofdkwartier van hun uitdagende project RCT Rivierenland Doel is om binnen die periode een multimediale imagocampagne op te zetten voor de groen- en technieksector. Steeds minder studenten melden zich voor deze studies aan vanwege het wat stoffige imago. Ondernemers in deze sectoren hebben moeite om aan goede mensen te komen vanwege hetzelfde imago. Er moet van alles gebeuren: logo’s ontwerpen, websites maken, co-creatiedagen organiseren, interviews en documentaires gefilmd, productpresentaties. Deze 12 studenten zijn reisgenoten op een trip vol verrassingen en uitdagingen waarin ze ook allerlei workshops volgen om hun werk goed te kunnen doen. Zo volgden zij deze week de workshop Heldenpraat, die ik voor hen mocht verzorgen.

In Heldenpraat  leren de studenten op een bijzondere manier hoe ze zonder hulp van papier en powerpoint, gewoon puur vanuit henzelf een geweldig verhaal kunnen houden. Naast dat ze een aantal technieken en vaardigheden ontdekken, is het een geweldige teambuilding tool. Gedurende het hele project maakt elke student zijn eigen Reis van de Held (vrij naar het boek van Joseph Campbell). Je zou kunnen zeggen dat met Heldenpraat deze reis voor iedere deelnemer in dit reisgezelschap begonnen is. De reisgenoten bereiden zich voor op het onbekende avontuur. Wie niet voorbereid is loopt immers het risico terug te moeten keren voordat de bestemming bereikt is. En de bestemming moet zich bij dit project nog verhelderen: een multimediale imago campagne voor de groen- en technieksector. Maar geen van de reisgenoten weet nog hoe die er uit zal gaan zien.

Voordat de held op reis gaat  moet er meestal nog ‘een schuld’ worden ingelost. De vorm waarin ze dit bij elkaar doen tijdens Heldenpraat is antwoord geven op de vraag “Als je me echt zou kennen, zou je … van me weten”. Op indrukwekkende wijze vertellen zij aan elkaar wat zij in hun leven hebben meegemaakt wat niemand van hen weet. Dit is voor velen een emotionele bekentenis die voor enorm veel begrip en respect van de anderen zorgt. Er geschiedt daardoor een wonder: verschillen, onzekerheid en angst voor oordelen vallen weg. De groep vloeit binnen een uur tijd van afzonderlijke individuen tot een hecht team dat onvoorwaardelijk het avontuur met elkaar aan wil gaan en voor elkaar applaudisseert. Zij hebben samen gekozen voor de projectnaam Wervelstroom. Dat zal de naam van hun “schip” zijn waarop zij onbekende wateren zullen bevaren om uiteindelijk aan te komen op een bestemming die ook voor de opdrachtgever nog een verrassing zal zijn.

Negen weken staan er voor deze reis. De logboeken kun je volgen op de Facebookgroep RCT Rivierenland. Een vervolgverhaal dat werkelijk de moeite waard is om te lezen. Prachtige talenten die met elkaar een co-creatie aangaan en laten zien waar onderwijsvernieuwing over gaat.

Zie ook de Heldenpraat-verslagen van reisgenoten Ivo de Haas en Ivo Eller

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *